Poznaj Polskę – Literackim Szlakiem: Puławy, Czarnolas i Nałęczów

Patronalne drogowskazy „Kreatywność- Edukacja- Nowatorstwo” zdecydowały, że w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę” udaliśmy się daleko aż na pogranicze Lubelszczyzny i Mazowsza. Przez dwa dni 3-4 listopada 50 uczniów z klasy piątej, siódmej i ósmej przemierzało Literacki Szlak. Wisłę królową polskich rzek przekroczyliśmy w urokliwym Sandomierzu. Zgodnie z planem o godzinie 11:30 czekał na nas przewodnik przed kompleksem pałacowo-parkowym w Puławach. Rezydencję założył Adam Czartoryski, komendant Szkoły Rycerskiej, współtwórca Komisji Edukacji Narodowej, współredaktor Konstytucji 3 Maja. Czartoryscy wspierali luminarzy polskiego oświecenia, a podczas rozbiorów w klasycystycznym pałacu w Puławach stworzyła pierwsze na ziemiach polskich muzeum narodowe. Księżna Izabela i jej mąż gromadzili pamiątki, skupowali za własne fundusze, a potem chronili je przed rosyjskim zaborcą. W Paryżu Czartoryski przywódca Wielkiej Emigracji i Hotelu Lambert dawał schronienie powstańcom listopadowym. Pałac w Puławach do dziś otocza rozległy park z bogatym drzewostanem. Brązowo-złote barwy liści podkreślały nam walory architektoniczne kluczowych obiektów Świątyni Sybilli oraz Domku Gotyckiego. Tego dnia za Wisłą jeszcze odwiedziliśmy niezwykle urokliwe Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie. Ciekawa narracja przewodnika, bogactwo ekspozycji oraz jej multimedialna oprawa przybliżyły nam biografię oraz twórczość ojca polskiej poezji. W dworku najcenniejsze są metalowe drzwi z rodzinnym herbem Korwin, fotel wyściełany kurdybanem czy fragment tympanonu z kaplicy Sycynie. W parku ochoczo siadaliśmy na głazie, leżącym na miejscu lipy, aby zyskać dar lekkiego pióra. Posileni ciepłym obiadem ruszyliśmy w poszukiwaniu artystycznych inspiracji fotograficznych. Wieczorem w Hotelu „Sybilla” uczniowie zaprezentowali przed szacownym jury własne prace „Nocne plenery Puław”. Grand Prix w kategorii fotografii artystycznej zdobył duet Maja R. & Maja S. W piątek 4 listopada Muzeum Lubelskie w Nałęczowie otworzyło dla nas dwie ekspozycje. Poznaliśmy zawikłane losy pisarza i społecznika, zwolennika nowinek technicznych Bolesława Prusa, czyli Aleksandra Głowackiego. Natomiast w najstarszym muzeum literackim na Lubelszczyźnie – sylwetkę Stefana Żeromskiego. Autentyczne wyposażenie pracowni ukazało nam człowieka pióra i pędzla. Szokujący eksponat, ręka egipskiej mumii, widzieliśmy na własne oczy. Spacer po Parku Zdrojowym z Pijalnią Wód Mineralnych zakończyliśmy wspólnym zdjęciem przy ławeczce Prusa. Pożegnalny obiad zjedliśmy w nastrojowej Karczmie Nałęczowskiej. W programie wycieczki znalazł się Kazimierz Dolny, miasteczko w Małopolskim Przełomie Wisły z malowniczo pochyłą płytą rynku, rozpoznawalną studnią. Podziwialiśmy sylwetę zamku kazimierzowskiego, bogactwo kościołów oraz mały rynek i synagogę. W pobliżu renesansowych kamieniczek braci Przybyłłów skosztowaliśmy kazimierzowskich kogutów. Droga powrotna do Zagórzan przebiegła sprawnie, złota polska jesień dopisała należycie. Ostatni przystanek wypadł nam w M’Donaldzie, no bo jakże mogło być inaczej. W poznawczej wyprawie uczniom towarzyszyły panie: Joanna Nosal, Małgorzata Stępień, Małgorzata Augustyn-Nowak oraz Maria Uszko. Sprawna organizacja Biura Podróży KRIS TOUR oraz interesujące opowieści pilota Jarosława Szmigielskiego sprawiły, że wróciliśmy zadowoleni. Polskie dziedzictwo narodowe ma dla nas jeszcze wiele zasobów do odkrycia. Do zobaczenia na innym szlaku za rok.