Słoneczko coraz wyżej, nabrzmiewają pierwsze pączki na gałązkach. Nieśmiało rozkwitają pierwiosnki, przebiśniegi, krokusy, żonkile, w kielichach uwijają się pierwsze owady. Lazur nieba, śpiew ptaków, słońce otula przyjemnym ciepłem, przyroda budzi się do życia. Uczniowie klasy trzeciej również czekają na wiosnę. W środę 12 marca „rozwijali skrzydła” swoich możliwości, wykorzystując sprzyjający klimat szkolnej biblioteki. Na półkach regałów szukali literackich zwiastunów wiosny. Praktycznie dokonywali wyborów książek. Analizowali szatę zewnętrzną, kolorystykę, układ grafiki, poznawali zawartość treści. Indywidualnie prezentowali wybrane książki. Wskazywali zalety, dobierali argumenty w taki sposób, aby wywołać zainteresowanie, zadziwienie rówieśników, zachęcić się wzajemnie. Okazało się, że w literaturze jest mnóstwo wiosennych inspiracji, jej kolorów, dźwięków, zachowań. Po książkę można sięgnąć wiele razy. „To, co musiałeś odkryć samodzielnie, zostawia w Twoim umyśle ścieżkę, którą w razie potrzeby możesz pójść jeszcze raz”. (G. Lichtenberg) Wspólnie realizowane zajęcia biblioteczne i zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się dają uczniom szanse skutecznego opanowania kompetencji. Uczniowie mają poczucie zadowolenie i sukcesu, zaczynają rozumieć coś, czego nie spodziewali się pojąć.
Małgorzata Stępień, Joanna Cieśla