4 października, piątek, prawie weekend…
A tu taka niespodzianka…
Uczniowie klasy IV przygotowali dla nas egzamin … z matematyki! … ze znajomości tabliczki mnożenia!
Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że to właśnie najmłodsi uczniowie z II etapu edukacyjnego mieli zamiar sprawdzać, czy ich starsi, doświadczeni i ze sporą już porcją wiedzy koledzy, poradzą sobie z bardzo łatwym (według nich) sprawdzianem.
Te tabliczkowe zmagania miały miejsce w szkole z tego powodu, że nauczycielki matematyki: pani Barbara Kudławiec i pani Aneta Motyka zgłosiły naszą szkołę do udziału w akcji ŚDTM. Właśnie 04.10.2019 r. obchodziliśmy IX Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia pod hasłem Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają!
Przygotowania trwały już od połowy września. Uczniowie w tym czasie przygotowywali plakaty związane tematycznie z tabliczką mnożenia, którymi ozdobili szkolny korytarz. Przed egzaminami wszyscy aktywnie przypominali sobie tabliczkę mnożenia w formie zabawy "Hasło dnia". Oprócz tego mogli sprawdzić swoją wiedzę, rozwiązując przez trzy dni łamigłówki matematyczne związane z tabliczką mnożenia.
4 października miało miejsce sprawdzenie "tabliczkowej wiedzy" podczas egzaminów.
Egzaminatorami zostali młodsi uczniowie – najlepsi z klasy IV, wyłonieni w drodze trzyetapowego konkursu. Powstały dwie komisje konkursowe (Egzaminator i Asystent) oraz jeden Patrol Egzaminacyjny, który egzaminował dorosłych na terenie szkoły – rodziców, nauczycieli i pracowników. Uczniowie zaopatrzeni byli w losy i przepytywali starszych kolegów oraz dorosłych. Każda osoba, która poprawnie odpowiedziała na 5 wylosowanych pytań, otrzymała tytuł Eksperta Tabliczki Mnożenia oraz imienną legitymację.
Jak się okazało, łatwo nie było. W ciągu 1 minuty uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły oraz rodzice będący w tym czasie w szkole musieli rozwiązać pisemnie pięć przykładów z tabliczki mnożenie w zakresie 100. Łatwe? Niestety nie. Presja czasu zrobiła swoje i niektórzy, nawet ci najbardziej pewni swojej wiedzy, popełniali błędy.
Czwartoklasiści natomiast byli niezwykle zmotywowani pełnieniem ważnej funkcji egzaminatora. Wszystko odbywało się pod okiem matematyczek, które czuwały nad poprawnością przeprowadzanych egzaminów.
Akcja ŚDTM w naszej szkole miała na celu propagowanie zabawowej formy nauczania - uczenia się matematyki. Zachęciła do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest również okazją dla uczniów do nadrobienia "tabliczkowych" zaległości po wakacjach. Natomiast dorośli mogą dać przykład dzieciom – pokazując swoją świetną znajomość trudnych przypadków mnożenia. Posiadana legitymacja jest ogromną motywacją dla dzieci do dalszego pogłębiania wiedzy matematycznej i osiągania lepszych wyników w szkole.
Aneta Motyka
Barbara Kudławiec