Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji  Narodowej i Sportu z dnia 31. 08. 2010 roku o realizacji projektu edukacyjnego w gimnazjum w naszej szkole jest  realizowany projekt, który swoim zasięgiem obejmie przedmioty humanistyczne i im pokrewne: historię, język polski, plastykę, muzykę i informatykę. Do udziału w projekcie zostali zaproszeni uczniowie klas II gimnazjum. Projekt został zatytułowany: "Człowiek rodzi się i żyje wolnym" -  jak Solidarność przyczyniła się do upadku komunizmu w Polsce?:

W tym roku obchodziliśmy 30 rocznicę powstania Solidarności. Powstanie niezależnych związków zawodowych i Solidarności było jednym z najważniejszych wydarzeń w najnowszej historii Polski. Program nauczania w gimnazjum w minimalny sposób porusza zagadnienia z historii najnowszej. Gimnazjaliści, co raz częściej zadają pytania o te tematy i zagadnienia, które obserwują w mediach, słyszą w radio, ale są to informacje ogólne. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom młodzieży opracowano projekt, który pozwoli usystematyzować wiedzę młodych ludzi na temat wydarzeń historycznych, w których mogli brać udział ich rodzice i dziadkowie.

Ważne jest, aby młodzież szukała świadków historii wśród swojej rodziny. Umiejętność zadawania pytań, poszukiwania, interpretacji zdobytych informacji pozwoli uczestnikom projektu doskonalić umiejętności interpersonalne i odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

 

Projekt jest realizowany etapami, które zostały podzielone według zadań:

 

 

  1. Zapoznanie z treściami projektu – zajęcia w klasie. Uczniowie przedstawią te zagadnienia, które najbardziej ich interesują i o których chcieliby porozmawiać. Przedstawienie tła historycznego, praca z tekstem źródłowym, kopiami dokumentów, filmem historycznym fabularyzowanym bądź dokumentalnym. Omówienie najważniejszych wydarzeń z lat 1979 – 1989, przedstawienie sylwetek najważniejszych postaci tamtego okresu.
  2. Podział na grupy, zgodnie z zainteresowaniami uczniów. Utworzenie sekcji polonistycznej, plastycznej, informatycznej i muzycznej.
  3. Spotkania sekcji polonistycznej. Ustalenie harmonogramu pracy, zadań i tematów, jakimi chcą się zająć uczniowie (analiza wierszy i pieśni, zapoznanie z propagandą PRL i działalnością literacką podziemnej Solidarności). Przygotowanie scenariusza uroczystości szkolnej.
  4. Spotkania sekcji plastycznej. Zapoznanie z tematyką zajęć i ustalenie treści warsztatów. (np. omówienie symboliki znaku graficznego solidarności, przygotowanie dekoracji na szkolną uroczystość.)
  5. Spotkania sekcji informatycznej. Przygotowanie przeanalizowanych materiałów filmowych, zdjęć, koncertów na szkolną uroczystość.
  6. Spotkania sekcji muzycznej. Przygotowanie harmonogramu spotkań i tematyki zajęć (np. analiza hymnu solidarności i najważniejszych pieśni tamtego okresu). Zapewnienie oprawy muzycznej i dźwiękowej na uroczystość.
  7. Przygotowanie i prezentacja efektów pracy uczniów podczas szkolnej uroczystości "Człowiek rodzi się i żyje wolnym" – wydarzenia, które zmieniły ludzi i świat. Zaproszenie rodziców i gości.
Końcowym efektem pracy gimnazjalistów jest przygotowywana uroczystość szkolna  "Człowiek rodzi się i żyje wolnym". Swoją tematyką obejmie wydarzenia, jakie miały miejsce w latach 1978-1989 np.; ogłoszenie stanu wojennego, pokojowa nagroda Nobla dla Lecha Wałęsy, 21 postulatów Solidarności, obrady okrągłego stołu, pierwsze wolne wybory. Uczniowie przedstawią dla całej społeczności szkolnej i zaproszonych gości własną interpretację poznanych wydarzeń, wykorzystując wiedzę i umiejętności zdobyte podczas realizacji projektu. Uroczyste zakończenie Projektu zaplanowane jest na 27.01.2011 roku na które wszystkich serdecznie zapraszamy.