- Zapoznanie z treściami projektu – zajęcia w klasie. Uczniowie przedstawią te zagadnienia, które najbardziej ich interesują i o których chcieliby porozmawiać. Przedstawienie tła historycznego, praca z tekstem źródłowym, kopiami dokumentów, filmem historycznym fabularyzowanym bądź dokumentalnym. Omówienie najważniejszych wydarzeń z lat 1979 – 1989, przedstawienie sylwetek najważniejszych postaci tamtego okresu.
- Podział na grupy, zgodnie z zainteresowaniami uczniów. Utworzenie sekcji polonistycznej, plastycznej, informatycznej i muzycznej.
- Spotkania sekcji polonistycznej. Ustalenie harmonogramu pracy, zadań i tematów, jakimi chcą się zająć uczniowie (analiza wierszy i pieśni, zapoznanie z propagandą PRL i działalnością literacką podziemnej Solidarności). Przygotowanie scenariusza uroczystości szkolnej.
- Spotkania sekcji plastycznej. Zapoznanie z tematyką zajęć i ustalenie treści warsztatów. (np. omówienie symboliki znaku graficznego solidarności, przygotowanie dekoracji na szkolną uroczystość.)
- Spotkania sekcji informatycznej. Przygotowanie przeanalizowanych materiałów filmowych, zdjęć, koncertów na szkolną uroczystość.
- Spotkania sekcji muzycznej. Przygotowanie harmonogramu spotkań i tematyki zajęć (np. analiza hymnu solidarności i najważniejszych pieśni tamtego okresu). Zapewnienie oprawy muzycznej i dźwiękowej na uroczystość.
- Przygotowanie i prezentacja efektów pracy uczniów podczas szkolnej uroczystości "Człowiek rodzi się i żyje wolnym" – wydarzenia, które zmieniły ludzi i świat. Zaproszenie rodziców i gości.
"Człowiek rodzi się i żyje wolnym" - projekt edukacyjny
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31. 08. 2010 roku o realizacji projektu edukacyjnego w gimnazjum w naszej szkole jest realizowany projekt, który swoim zasięgiem obejmie przedmioty humanistyczne i im pokrewne: historię, język polski, plastykę, muzykę i informatykę. Do udziału w projekcie zostali zaproszeni uczniowie klas II gimnazjum. Projekt został zatytułowany: "Człowiek rodzi się i żyje wolnym" - jak Solidarność przyczyniła się do upadku komunizmu w Polsce?:
W tym roku obchodziliśmy 30 rocznicę powstania Solidarności. Powstanie niezależnych związków zawodowych i Solidarności było jednym z najważniejszych wydarzeń w najnowszej historii Polski. Program nauczania w gimnazjum w minimalny sposób porusza zagadnienia z historii najnowszej. Gimnazjaliści, co raz częściej zadają pytania o te tematy i zagadnienia, które obserwują w mediach, słyszą w radio, ale są to informacje ogólne. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom młodzieży opracowano projekt, który pozwoli usystematyzować wiedzę młodych ludzi na temat wydarzeń historycznych, w których mogli brać udział ich rodzice i dziadkowie.
Ważne jest, aby młodzież szukała świadków historii wśród swojej rodziny. Umiejętność zadawania pytań, poszukiwania, interpretacji zdobytych informacji pozwoli uczestnikom projektu doskonalić umiejętności interpersonalne i odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Projekt jest realizowany etapami, które zostały podzielone według zadań: