W roku szkolnym 2009 / 2010 dla uczniów Zespołu Szkół w Zagórzanach prowadzone były następujące zajęcia pozalekcyjne w ramach projektu Szansa na równy start współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: dydaktyczno-wyrównawcze w szkole podstawowej i gimnazjum, z języka angielskiego na poziomie podstawowym
i zaawansowanym oraz  specjalistyczne z pedagogiem, psychologiem i logopedą. Realizowane były również programy profilaktyczne Saper – czyli jak rozminować agresję oraz Prewenter.
Zajęcia przyrodnicze prowadzone były przez  panią Małgorzatę Augustyn w drugiej klasie gimnazjum. Grupa liczyła siedem osób. Uczniowie rozwiązywali różnorodne karty pracy (rejs dookoła świata – morska przygoda), uczestniczyli w grze dydaktycznej (domino geograficzne), rozwiązywali krzyżówki, pracowali z tekstem źródłowym (czytanie ze zrozumieniem). Cztery godziny zajęć odbyło się w pracowni komputerowej. Szczególny nacisk położony był na doskonalenie umiejętności korzystania z planu, mapy i wykorzystania skali, ponieważ uczniowie mają problem przy rozwiązywaniu testów egzaminacyjnych. W trakcie zajęć terenowych uczniowie dokonywali obserwacji bezpośrednich: wyznaczali azymut za pomocą busoli, wyznaczali południk miejscowy za pomocą gnomonu oraz odczytywali czas miejscowy korzystając z zegara słonecznego.
Zajęcia wyrównawczo-dydaktyczne z bloku przedmiotów przyrodniczych prowadzone były przez pana Marcina Juszczęcia dla siedmiu uczniów gimnazjum. Uczestnicy wspólnie rozwiązywali zadania, wykonywali eksperymenty, dokonywali obserwacji i formułowali wnioski. Rozwiązywali zadania w zeszytach lub na kartach pracy, przeprowadzali doświadczenia i w oparciu o dokonane obserwacje starali się wyciągać wnioski, dyskutowali poszukując właściwego rozwiązania postawionego przed nimi problemu badawczego. Pracowali również w oparciu o tekst, wspólnie z nauczycielem wyszukiwali informacji i sporządzali notatki.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki prowadziła pani Barbara Kudławiec. W zajęciach uczestniczyło ośmioro uczniów klas trzecich gimnazjum. Tematyka obejmowała zagadnienia zgodne z podstawą programową dla gimnazjum. Uczniowie pracowali w dwuosobowych grupach lub indywidualnie, czasami podzieleni byli na dwie czteroosobowe drużyny. Uczestnicy rozwiązywali różnorodne karty pracy,  grali w gry dydaktyczne  np. układanie domina tematycznego, malowanie pól z&nbspprawidłową odpowiedzią, rozwiązywanie krzyżówek i uk ładanie haseł do krzyżówki. Kilka zajęć odbywało się w pracowni komputerowej z wykorzystaniem zasobów internetowych (np. portali edukacyjnych dla nauczycieli: eduseek, interklasa, edu.pl), programu Excel w statystyce.
Zajęcia z języka angielskiego na poziomie podstawowym były przeznaczone dla uczniów klasy piątej szkoły podstawowej, grupa liczyła dziesięć osób. Zajęcia z języka angielskiego na poziomie zaawansowanym były przeznaczone dla dziesięciu uczniów klasy szóstej szkoły podstawowej, które prowadzone były przez panią Karinę Szurę. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w grach językowych, takich jak pantomimy, quizy, rozwiązywali krzyżówki. Przygotowali i odegrali scenki w restauracji, opisywali drogę do różnych obiektów na planach oraz w swojej miejscowości, uzupełniali kwestionariusze osobowe, poznawali słownictwo związane z różnymi świętami, wykonywali ćwiczenia dotyczące  zasad tworzenia i stosowania czasów. Uczniowie klasy piątej przygotowali przedstawienie Little Blue Riding Hood (Niebieski Kapturek). Uczniowie klasy szóstej przygotowali pokaz mody w języku angielskim, który zaprezentowali na Konferencji Podsumowującej realizację Projektu Szansa na równy start dnia 15 czerwca 2010r.
Program Saper, czyli jak rozminować agresję był skupiony wokół tematu agresji. Obejmował zajęcia integracyjne, teoretyczne których celem było przekazanie za pomocą metod warsztatowych podstawowej wiedzy niezbędnej do świadomego i odpowiedzialnego działania w grupie oraz blok zajęć praktycznych. Program miał charakter integracyjny, dostarczył uczestnikom podstawowej wiedzy na temat zachowań agresywnych i sposobów radzenia sobie z nimi. Przyczynił się do integracji grupy, dał podstawową wiedzę z zakresu psychologicznych mechanizmów bezpośrednio dotyczących funkcjonowania grupy, a wnbsp;&końcu uczył, jak radzić sobie z własną  złością. Uczniowie nabyli umiejętności pozwalające im radzić sobie z nieprzyjemnymi emocjami.

Celem programu profilaktycznego Prewenter było kształtowanie  u uczniów umiejętności radzenia sobie ze zmieniającą się rzeczywistością oraz niepokojami i trudnościami okresu dojrzewania. W trakcie tych zajęć uczestnicy próbowali odpowiedzieć na pytanie, co lub kto ma wpływ na ich wybory, czy są odpowiedzialni i czy potrafią ograniczyć swój egoizm na rzecz innych osób. Zajęcia umożliwiły młodzieży dokonanie refleksji nad własnym systemem wartości oraz jego wpływem na podejmowane decyzje i&nbap;budowane relacje interpersonalne. Ponadto przedstawione zostały zagrożenia, na które napotyka młody człowiek w otaczającym go świecie oraz sposoby świadomego dokonywania wyborów.
Projekt Szansa na równy start miał na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów. Zarówno ten cel, jak też inne zamierzenia zostały zrealizowane. Zajęcia z małą ilością osób pozwalały na szerokie  wykorzystanie różnorodnych pomocy dydaktycznych. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę oraz zdobyli umiejętności korzystnie wpływające na dalszą naukę. Zastosowanie zróżnicowanych metod ułatwiło uczniom zrozumienie oraz przyswojenie wymaganych wiadomości i umiejętności oraz umożliwiło wszechstronny rozwój ucznia.

Więcej zdjęć dokumentujących realizację projektu w galerii