To innowacyjny projekt, mający na celu promowanie dobrych praktyk z zakresu samorządności, demokracji szkolnej i włączania uczniów i uczennic w podejmowanie decyzji. Każda szkoła, która spełni 7 kryteriów odnoszących się do funkcjonowania społeczności szkolnej otrzyma certyfikat „Szkoła Demokracji”.


Uczniowie !. Szkoła to nie tylko budynek, w którym odbywają się lekcje. To przede wszystkim ludzie spędzający w niej wspólnie czas – pracując lub ucząc się. Ważne jest aby spędzanie w niej czasu sprawiało Wam przyjemność, aby szkoła była  przestrzenią do realizacji Waszych pomysłów i była miejscem, w którym Wy i wszyscy dookoła Was czują się dobrze.


Tworząc szkołę demokracji macie możliwość stworzenia takiej szkoły - wystarczy, że wszyscy będziecie wspólnie decydować o najważniejszych kwestiach związanych ze społecznością szkolną. Powinniście pytać się siebie nawzajem o oczekiwania, rozmawiać ze sobą, słuchać siebie, próbować zrozumieć innych, komunikować się nawzajem i konsultować decyzje, które zapadają. To co dzieje w szkole nie dotyczy tylko uczniów, uczennic lub tylko nauczycieli, nauczycielek , dotyczy całej społeczności szkolnej, dlatego jeśli będziecie współpracować, to stworzycie szkołę przyjazną Wam wszystkim.

Szkolna demokracja istnieje w szkole, która może powiedzieć, że spełnia 7 kryteriów, czyli:

Wybory reprezentacji
W szkole odbywają się wybory zgodne z demokratycznymi zasadami (powszechne, równe, bezpośrednie, z tajnym głosowaniem), wszyscy uczniowie mają czynne i bierne prawa wyborcze. Uczniowie i uczennice znają swoich kandydatów i ich programy.

Komunikacja i media

Uczniowie i uczennice mogą inicjować powstawanie i prowadzić szkolne media, istnieje min. 1 środek przekazu skierowany do uczniów. Władze SU i dyrekcja dbają o to, żeby wszyscy mogli łatwo się z nimi komunikować. Uczniowie i uczennice są pytani o swoje potrzeby, problemy i pomysły na działania.

Działania uczniów

Władze SU są samodzielne w planowaniu i realizacji swoich przedsięwzięć, przynajmniej raz w trakcie kadencji zbierają informacje o potrzebach i pomysłach uczniów i uczennic, uwzględniają je w planowaniu swoich działań. Uczniowie i uczennice mogą liczyć na pomoc władz SU i szkoły w realizacji swoich pomysłów.

Podejmowanie decyzji

Ważne decyzje dotyczące uczniów i uczennic są podejmowane w drodze konsultacji lub współdecydowania. Ważne dokumenty szkolne są konsultowane z reprezentantami uczniów i uczennic. Przedstawiciele uczniów, uczennic, nauczycieli, nauczycielek i rodziców spotykają się regularnie.

Uczenie i nauczanie

Kryteria oceniania są znane i rozumiane przez uczniów i uczennice. Wewnątrzszkolny system oceniania został poddany konsultacjom z uczniami i uczennicami. Nauczyciele i nauczycielki włączają uczniów i uczennice w proces oceniania i udzielania informacji zwrotnej.

Zasoby i kwestie formalne

Władze SU mają możliwość korzystania ze środków finansowych oraz zasobów rzeczowych szkoły lub rady rodziców na jasnych i określonych zasadach. Istnieje uchwalony przez uczniów Regulamin SU, zawierający zapisy zgodne z ustawą o systemie oświaty.

Otwarta szkoła

Szkoła zapewnia uczniom i uczennicom możliwość wyznawania różnorodnych wartości i poglądów oraz obrony łamanych praw. Szkoła jest również otwarta na działania społeczności lokalnej i umożliwia korzystanie ze swoich zasobów.