Dziedzictwo kulturowe Kielecczyzny - Poznaj Polskę

Przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki "Poznaj Polskę" umożliwiło nam pozyskanie dofinansowania szkolnego wyjazdu do znajdujących się w Polsce muzeów, miejsc pamięci, obiektów kultury, instytucji popularyzujących osiągnięcia nauk. Pani dyrektor oraz nauczycielka historii Małgorzata Stępień zaprogramowały dwudniową wycieczkę na Kielecczyznę. Realizacja tego przedsięwzięcia miała miejsce w dniach 27-28 października 2021 roku. Udział wzięli uczniowie klas 6–8, opiekę sprawowały panie: Małgorzata Augustyn-Nowak, Katarzyna Ciapaj i Barbara Kudławiec. Młodzież dawno nie miała możliwości uczestnictwa w dłuższych wycieczkach, więc z ogromnym zadowoleniem wyruszyła w trasę w środę o godzinie 6:00. Po około czterogodzinnej jeździe osiągnęliśmy pierwszy cel – Muzeum "Krzemionki" - rezerwat archeologiczny chroniący zespół neolitycznych kopalń krzemienia pasiastego. Zwiedziliśmy wystawę stałą, pokonaliśmy podziemną trasę turystyczną oraz odwiedziliśmy zrekonstruowaną osadę neolityczną.Następnie w doskonałych humorach odbyliśmy około półtoragodzinną podróż do Chęcin. Zamek królewski z przełomu XIII i XIV wieku szczególnie spodobał się naszym walecznym kolegom, którzy stoczyli ciężkie pojedynki na miecze. Fechtunek miał być kontynuowany w autobusie oraz na noclegu. Niestety, sprzęt został czasowo zarekwirowany. Przepełnieni wrażeniami udaliśmy się na oczekiwany przez wszystkich wypoczynek, by nabrać sił. Drugiego dnia wycieczki zwiedzaliśmy urocze zakątki Kielc: rezerwat geologiczny Kadzielnia oraz Park Miejski z Aleją Sław. Następnie udaliśmy się do Muzeum Narodowego – muzeum lat szkolnych Stefana Żeromskiego. Zasiadając w szkolnych ławach, wczuwaliśmy się w role uczniów, którzy w czasach zaborów karani byli za rozmawianie po polsku. Następnie zwiedziliśmy Muzeum Pamięci Narodowej – dawne więzienie kieleckie, gdzie w latach 1939-56 więziono tysiące osób, więźniów gestapo i komunistycznego aparatu przemocy. Następnie udaliśmy się do Energetycznego Centrum Nauki, instytucji popularyzującej osiągnięcia naukowe. Interaktywna wystawa otworzyła przed nami świat energii. Po dniach pełnych wrażeń, bogatsi o nową wiedzę, w dobrych nastrojach wróciliśmy do domu.