pW grudniu uczniowie klas IV-VI SP oraz I-III G obejrzeli na ekranie gorlickiego kina film ,,Kraina jutra” wyreżyserowany przez Brada Birda - dwukrotnego zdobywcy Oscara.
Wychowanie kompetentnego i świadomego odbiorcy kultury, wprowadzanie zarówno w tradycję i kulturę XXI wieku oraz uwrażliwianie na uniwersalne wartości, to zadania nauczyciela wynikające z podstawy programowej języka polskiego. Wybór dzieła filmowego nie był przypadkowy, gdyż obraz, dźwięk to narzędzia, za pomocą których łatwiej dotrzeć do dzieci i młodzieży, zaznajomić młodego człowieka z różnymi postawami moralnymi i skłonić do refleksji nad konsekwencjami dokonywanych wyborów. ,,Kraina jutra” to dzieło filmowe opowiadające o niezwykłej podróży do tajemniczej krainy, w której młody widz odnaleźć może portrety bohaterów spójne ze spotykanymi w realistycznym, współczesnym mu świecie. Młoda dziewczyna Casey zaraża optymizmem, którego dziś brakuje ludziom. Jej główną dewizą jest to, by się nie poddawać, pokonywać piętrzące się przeszkody, próbować osiągnąć cel, nie zrażać się porażkami. Zdecydowana postawa bohaterki sprawia, że zostaje wybrana i otrzymuje przepustkę w postaci znaczka do tytułowej krainy. Miejsce to stworzone zostało przez najwybitniejsze osobistości świata, by rozwiązać wszystkie problemy ludzkości. Nie jest to jednak kraina mlekiem i miodem płynąca, nie przypomina rajskiej, znanej dzieciom i młodzieży z opisów biblijnych. Taki stan rzeczy pozwala odnieść się do realistycznej wizji ,,niedoskonałego” świata. Przeciwieństwem pogodnej Casey jest rozczarowany życiem wynalazca Frank, w którego rolę wcielił się George Clooney. Istotnym zagadnieniem dla młodego odbiorcy może być też apokaliptyczna wizja zagłady świata, gdyż z tematem tym styka się on na co dzień w różnych środach przekazu, mediach, czasopismach. Obejrzany film należy do gatunku filmów familijnych, dlatego każdy znalazł w nim coś interesującego dla siebie. Elementy walki, wynalazki i urządzenia z przyszłości  (roboty, maszyny, androidy) efekty dźwiękowe is pecjalne dostarczyły nam wielu niesamowitych emocji, pozwoliły poczuć atmosferę kina. Film ten był niezwykle pouczający, pokazał nam, jak będzie wyglądał świat w przyszłości, jeśli nie podejmiemy odpowiednich działań i nie będziemy dbali o naszą planetę.
Spotkanie z filmem stanowiło żywą lekcję kultury. Pozwoliło uczniom rozwijać ciekawość świata, motywowało do aktywnego poznawania rzeczywistości, sprzyjało budowaniu spójnej wizji świata i porządkowaniu systemu wartości. Wyjazd edukacyjny zorganizowały nauczycielki języka polskiego Joanna Nosal i Krystyna Holik.


Krystyna Holik, Joanna Nosal