
W środę
11 marca 2015 r. najstarsza klasa gimnazjalna poznawała wydarzenia sprzed stu lat, poprzez pryzmat literatury, zasobów muzealnych i filmowych. Bitwa pod Gorlicami z 2 maja 1915 roku, w której starły się połączone armie austriacko-niemieckie z wojskiem rosyjskim, nazywana jest „bramą zwycięstwa wojsk sprzymierzonych”, polskim Verdun” lub „przełomem gorlickim”. Gorlice leżały na linii frontu przez kilka miesięcy, miasto legło w gruzach. Z
Małgorzatą Janusz-Nowicką pracownikiem Biblioteki Pedagogicznej młodzież szukała własnej wykładni tego, co dla wojskowych było wielką operacją i przełamaniem frontu wschodniego, a dla cywilów długotrwałą gehenną. Czy okrucieństwo da się wytłumaczyć? Czy można szukać sensu? Na takie pytania nie ma gotowych odpowiedzi. Młodzi przyjęli role redaktorów wydawnictw i w grupach przygotowali publikacje: „Tajemnice bitwy pod Gorlicami”, „Cmentarze wojenne”. W Muzeum PTTK zestawili stan posiadanej wiedzy z treścią wystawy
„Bitwa gorlicka na starej pocztówce ze zbioru Leszka Wojtasiewicza”. Ekspozycja ponad 300 pocztówek przybliżyła im wizerunki głównodowodzących, oficerów, pułków oraz epizody z walk z 1915 r., obrazy zniszczonego miasta czy powstałe jeszcze w trakcie wojny cmentarze. Młodzież zetknęła się ze słowem pisanym, dokumentami, źródłami, mapami i pamiętniki - tekstami literackimi. Natomiast w
Pawilonie Historii Miasta czekał na nich film dokumentalny oraz galeria fotogramów. Zajęcia pozaszkolne klasy 3 gim. zakończyły serię warsztatów tematycznych.
Małgorzata Stępień, Joanna Cieśla
Więcej na temat >>
Więcej zdjęć w galerii >>