Coś nowego w Zespole Szkół w Zagórzanach to innowacja programowo-metodyczna Spotkania Klio z X Muzą,  zatwierdzoną przez KO z nr 461/6/09 do realizacji w latach 2009-2011. Autorką innowacji jest pani mgr Małgorzata Stępień.
Wystarczy być ciekawym świata, chcieć poznać coś nowego, nie koniecznie lekcyjnego, a więc edukacja historyczna z wykorzystaniem filmu dokumentalnego i fabularnego. Można nas znaleźć na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej w linku http://www.ceo.org.pl/fsa/dobre_praktyki_edukacji_filmowej oraz http://www.nowysacz.mcdn.edu.pl/innowacje_pedagogiczne
Ruszyliśmy, oglądamy, rozmawiamy. Mamy fajną ośmioosobową grupkę uczennic klas II gimnazjum — członków Stowarzyszenia Młodych Humanistów. Spotykamy się po lekcjach co 2 tygodnie w poniedziałek w godz. 13.20-14.55.
Poznaliśmy podstawy edukacji filmowej:

- Film jako sztuka wielotworzywowa (obraz, słowo, muzyka) i jako źródło ikonograficzne.
- Początki kinematografii, filmy nieme i dźwiękowe.,
- Zarys historii filmu polskiego - gwiazdy polskiego kina przedwojennego.
- Popularne rodzaje filmów: fabularny, animowany, dokumentalny, oświatowy.
Rozpoczęliśmy już pracę z filmem dokumentalnym jako źródłem wiedzy na bazie  Filmowego Pakietu Historycznego „Wiedza i Pamięć. Najnowsza historia Polski”:
- 17 IX 1939 – hitlerowska i stalinowska agresja na Polskę w 1939 roku oraz wysiłek zbrojny żołnierzy polskich w czasie II wojny światowej;
- I rozweselą się poniżone kości – polityka zagłady narodu polskiego w czasie okupacji, losy narodu polskiego pod okupacją niemiecką i sowiecką;
- Sprawiedliwi wśród narodów świata – postawy Polaków wobec holokaustu na przykładzie rodziny Ulmów, którzy oddali życie za ratowanie Żydów.

Zajęcia odbywają się najczęściej w pracowni humanistycznej, jak również w ICIM przy wykorzystaniu zasobów szkolnej biblioteki. Nowatorstwo zajęć z historii zwłaszcza najnowszej, ale poznawanej na bazie filmu, jest atrakcyjną formą, ale też doskonaleniem procesu uczenia poprzez pracę badawczą. Staramy się dostrzec określony problem, sformułować go, a następnie samodzielnie rozwiązać, wykorzystując nasz umysł i działania praktyczne. Tempo pracy zależy od stopnia zainteresowania danym tematem.
30 XI 2009 r. zajęcia pozalekcyjne w ramach innowacji pedagogicznej Spotkania Klio z X Muzą miały formę wyjazdową. W ZS nr 1 w Gorlicach była udostępniona ekspozycja Referatu Wystaw i Edukacji Historycznej OBEP IPN
w Krakowie Burza. Armia Krajowa w 1944 r. Przedstawia wysiłek zbrojny Armii Krajowej w 1944 r., w związku z realizacją planu „Burza” - najważniejszego
i największego przedsięwzięcia militarnego oraz politycznego Polskiego Państwa Podziemnego w czasie II wojny światowej. Celem realizowanego planu było odzyskanie przez Polskę niepodległości, poprzez udział militarny w decydującej fazie wypierania Niemców z okupowanego kraju oraz ustanowienie suwerennej władzy w imieniu Rządu RP, uprzedzając w ten sposób wrogie wobec Polski zamiary Związku Sowieckiego i komunistów realizujących jego interesy. Największą bitwą Polskiego Państwa Podziemnego było Powstanie Warszawskie – jednocześnie największe tego rodzaju wydarzenie w całej okupowanej Europie. Kilkadziesiąt lokalnych powstań w ramach akcji „Burza” miało miejsce na terenach Polski od Kresów Wschodnich aż po linię Wisły. Uczestnicy „Burzy” w heroiczny sposób dali wyraz woli walki o wolną i niepodległą Ojczyznę – Polskę o nieskrępowanych możliwościach odbudowy i rozwoju gospodarczego, społecznego oraz politycznego. Taki nasz czynny udział w uhonorowaniu 70 rocznicy wybuchu II wojny światowej i 65 Powstania Warszawskiego.


Paulina Firszt