Bieżący rok szkolny jest dla uczniów naszej szkoły bardzo pracowity, ale zarazem przyjemny. Niektórzy z naszych kolegów i koleżanek uczestniczą w jednym z trzech projektów, mających na celu kształtowanie ich zdolności. Uczniowie szkoły podstawowej uczęszczają na kurs pływania, kurs tańca oraz gry w szachy.
Program „CHCĘ PŁYWAĆ” realizowany jest na krytej pływalni Ośrodku Sportu i rekreacji „FALA” w Gorlicach. Dwa razy w tygodniu grupa naszych najmłodszych kolegów i koleżanek uczy się i doskonali techniki pływackie. Program posiada wiele pozytywnych aspektów, a efektem ukończenia projektu będzie:
- nabycie przez uczniów podstawowych umiejętności pływackich;
- wzrost bezpieczeństwa dzieci podczas zabaw w akwenach pływackich;
- podniesienie ogólnej sprawności fizycznej;
- korekta postawy.
Szachy to doskonały sposób na kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, ćwiczenia wyobraźni oraz… dobry sposób na „podciągnięcie” ocen z matematyki, ponieważ gra wpływa na rozwój zdolności potrzebnych przy nauce tegoż przedmiotu.
Umiejętności zdobyte podczas ćwiczenia tej specyficznej dyscypliny przydatne są zarówno w szkole jak i w życiu codziennym. Paul Morphy powiedział: „Nauczcie dzieci grać w szachy, a o przyszłość możecie być spokojni, znikną wojny i bezrobocie, a bezkrwawe bitwy toczyć się będą jedynie na szachownicy”. Szachami może zajmować się każdy z nas, w każdym wieku, ale najlepiej zacząć w dzieciństwie, bo wpływają one również na umiejętności spójnego działania, uczą cierpliwości, pracowitości i konsekwencji. Same zalety!
Kolejnym projektem, w jakim nasza szkoła bierze udział, jest taniec. Chętni uczniowie ze szkoły podstawowej pracowicie dążą do celu programu: „Zostań gwiazdą parkietu”. Instruktor tańca , mgr Wojciech Ludwin, kształtuje u dzieci poczucie rytmu, słuch i koordynację ruchową, ucząc grupę podstawowych rodzajów tańca, np. cha-cha, rumba, walc, itp. Taniec jest dobrym sposobem na kształtowanie świadomości artystycznej u dzieci, doskonałą rozrywką i sposobem aktywnego spędzania czasu.
Wszystkie projekty realizowane są dla uczniów w celu zapewnienia im lepszego startu. Dzieci uczą się pracować w grupie, rozwijają swoje zdolności, uczą się, że aktywne spędzanie czasu jest o wiele bardziej przyjemne i korzystne, niż np. przesiadywanie godzinami przed komputerem. Kto wie, może dzięki tym projektom, niektórzy uczniowie wyrosną na olimpijczyków?
Angelika Rąpała