W wyniku przeprowadzonej we wrześniu 2019 r. rekrutacji do udziału w zajęciach w ramach projektu Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Małopolsce II zakwalifikowanych zostało 16 uczniów  z klasy VII. Od września uczestniczyli oni w zajęciach warsztatowych, których celem było zbadanie zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych, mocnych i słabych stron osobowości, zdobycie i pogłębienie  wiedzy o rynku pracy i świecie zawodów. Wszyscy uczestnicy zajęć w I okresie roku szkolnego 2019/2020 zostali zdiagnozowani za pomocą dostępnych narzędzi badawczych. Uczniowie zdobyli też  informację na temat źródeł wiedzy o zawodach. Przeanalizowali  m.in. przewodniki, informatory, strony internetowe, nagrania filmowe, krytycznie odnosząc się do wykorzystywanych zasobów. Wyszukiwali informacje na temat konkretnych zawodów, dokonywali ich opisu, uwzględniając czas i miejsce wykonywania pracy, narzędzia, predyspozycje, pożądane cechy, specyfikę i prestiż. Podczas poszerzania wiedzy o świecie zawodów wychowankowie mieli okazję przyjrzeć się zjawisku stereotypowego postrzegania zawodów i ograniczeń związanych z dostępnością do poszczególnych zawodów z uwagi na płeć. Wykorzystując przygotowane w formie prezentacji multimedialnej zestawienie, uczniowie wskazali stereotypy dotyczące płci, uzasadnili potrzebę równego dostępu kobiet i mężczyzn do wykonywania różnych zawodów. Zaprezentowane dane statystyczne pozwoliły  wskazać cechy zawodów, inaczej spojrzeć na pracę kobiet i mężczyzn, by w przyszłości nie dyskryminowali żadnej z płci. W tym miejscu istotnym argumentem wpływającym na sposób myślenia o zawodach  okazała się kampania ,,Dziewczyny na Politechniki”, której celem było zachęcenie uczennic do rozwijania zainteresowań technicznych i matematycznych. W czasie zajęć  prowadząca zwróciła również uwagę na źródła prawne regulujące pracę kobiet, ich przywileje i uprawnienia. Podczas zajęć uczniowie przyjrzeli się też zjawiskom zachodzącym na rynku pracy, mającym wpływ na powstawanie nowych zawodów i zanikanie dotychczasowych. Określili przyczyny zmian zachodzących na rynku pracy i edukacji. Aby poznać zapotrzebowanie i prognozy na najbliższe lata, uczniowie prześledzili Barometr zawodów, wskazali zawody nadwyżkowe i deficytowe. Zapoznani zostali z wybranymi obszarami, w których dokonuje się dynamiczny rozwój, a które według opinii badaczy będą zawodami przyszłości. Przeprowadzone zajęcia warsztatowe dostarczyły uczniom wiedzy o sobie, świecie pracy, zawodów. Uświadomiły potrzebę bycia mobilnym, ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji. Zgodnie ze standardami działań Szkolnego Punktu Informacji i Kariery wszystkie zajęcia prowadzone były w oparciu o program oraz materiały przygotowane przez Partnera – Centrum Psychologii i Pedagogiki Politechniki Krakowskiej. Różnorodność zastosowanych form i metod pracy oraz narzędzi dydaktycznych wpłynęła na atrakcyjność zajęć.

Joanna Nosal