jedynym

Jedynym sposobem wywarcia wpływu na drugiego człowieka jest rozmowa o jego pragnieniach i pokazanie mu, jak je może spełnić.

Dale Carnegie

W jakim zawodzie rozwinę skrzydła? Gdzie mogę się dalej uczyć, rozwijać swoje pasje, zainteresowania i uzdolnienia, zdobyć zawód?

Odpowiedzi na pytania związane z wyborem zawodu, szkoły gimnazjaliści szukali podczas zajęć warsztatowych i indywidualnych w Szkolnym Punkcie Informacji i Kariery. Zajęcia te realizowane były w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, 10 Oś Priorytetowa Wiedza i Kompetencje, Działanie 10.2 Rozwój kształcenia zawodowego uczniów.

            Podczas zajęć uczniowie poszerzali wiedzę o sobie, odkrywali własną hierarchię wartości, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia. W oparciu o narzędzia diagnostyczne m.in. – Ankietę Moje wartości, Test zainteresowań, Ankietę skłonności zawodowych, Test  Typów Osobowości Zawodowych Hollanda – dokonali analizy obszarów własnych zainteresowań, kompetencji, motywacji do pracy, systemu wartości, typów osobowości zawodowej. Zdobyta wiedza o sobie pozwoliła uczniom dokonać konfrontacji własnych zasobów i oczekiwań ze środowiskiem pracy, wymaganiami w poszczególnych grupach zawodów ze względu na dominujące czynności, cechy psychofizyczne. Uczniowie charakteryzowali grupy zawodów, przypisując ich przedstawicielom cechy psychofizyczne, wskazując przeciwwskazania zdrowotne do ich wykonywania. Zainteresowani aktualnymi potrzebami rynku pracy dokonali wnikliwej analizy Barometru zawodów, wskazując zawody deficytowe i nadwyżkowe. Gromadząc informacje o popularnych zawodach, mieli okazję poznać nazwy profesji dotychczas im nieznanych. Podczas zajęć poświęconych zagadnieniu kreatywności wykonywali ćwiczenia wyzwalające postawę twórczą, aktywną. Zwrócili uwagę na potrzebę bycia kreatywnym, zarówno w życiu codziennym jak i zawodowym. W oparciu o własne spostrzeżenia, obejrzane filmy edukacyjne, poznane dotychczas środowiska pracy wskazywali zawody, w których kreatywność odgrywa istotną rolę. Zauważyli, że jest ona jednym z oczekiwań pracodawców. Postawą przedsiębiorczości wykazali się podczas edukacyjnej gry ekonomicznej ,,Chłopska Szkoła Biznesu”. Wchodząc w rolę przedstawicieli zawodów rzemieślniczych, poznawali zasady rządzące rynkiem, rolę i wartość towaru, pieniędzy, reguły przeprowadzania transakcji bankowych, handlowych. Wykorzystując metodę SMART, podjęli próbę stawiania sobie celów krótko i długoterminowych. Na podstawie sformułowanych celów podjęli trud opracowania planu kariery, wskazując kolejne etapy podejmowanych działań.

Zdobyta  w czasie zajęć warsztatowych i indywidualnych wiedza o sobie z pewnością ułatwi młodzieży podjęcie decyzji edukacyjno - zawodowych.

Joanna Nosal