Jesteśmy wybrańcami losu, to nasze pokolenie przeżywa i świętuje Stulecie Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Jako szkolna wspólnota chcemy się należycie przygotować i świadomie przeżyć Wielki Jubileusz suwerennego kraju. Już od października na lekcjach techniki, plastyki, zajęciach z wychowawcą, w szkolnej świetlicy uczniowie wykonali około czterystu kokard narodowych. Kokarda jest kolistą rozetką i przepisowo składa się z dwóch okręgów białego centralnego oraz okalającego go czerwonego. Zgodnie z heraldycznym znaczeniem barw kokarda odwzorowuje godło Królestwa Polskiego z 1815 roku: białego orła na czerwonym polu. Uczniowie precyzyjnie oklejali kółka wstążkami, aby każdy z nas mógł z dumą przypiąć rozetkę na czas Narodowego Święta Niepodległości. Kokardki zostały również przygotowane dla uczestników gminnych obchodów. Grupa „Młodzi – Aktywni Lokalnie” na tę okoliczność wykonała tabliczki z hasłem STO LAT, POLSKO! oraz zaplanowała wydarzenia happeningowe. Chłopcy z klasy siódmej zielonymi gałązkami ozdobili znicze, które zapłoną na żołnierskich mogiłach cmentarza nr 125. Aby szkoła na zewnątrz mogła promieniować patriotyczną radością i przyciągać uwagę mieszkańców wsi na oknach pojawiły się olbrzymie biało-czerwone serca, złożone z papierowe serduszek naszych uczniów. Gazetka ścienna „NIE1OODLEGŁA” przybliża sylwetki Ojców Niepodległości, a zainteresowani rozwiązują tematyczne krzyżówki. Wszyscy przygotowujemy się do bicia rekordu w śpiewaniu hymnu państwowego. We wrześniu duża grupa uczniów zaangażowała się w Gminnej Grze Niepodległościowej „Skarb Narodu”. Tak szeroko zakrojone działania są efektem współpracy uczniów z zespołem ds. Niepodległej, który tworzą nauczyciele: A. Chochołek, R. Jamro, A. Motyka, M. Nikiel, M. Stępień oraz J. Cieśla i A. Pyznar. Wieszcz narodowy Adam Mickiewicz pisał: „Ja i Ojczyzna to jedno”, dziś każdy z nas może wybrać właściwą dla siebie formę okazania patriotyzmu.
Małgorzata Stępień