konkurs tabliczki mnozenia

Piątkowe lekcje w szkole rozpoczęliśmy od egzaminów…

A wszystko przez to, że  nauczycielki matematyki: pani Barbara Kudławiec i pani Aneta Motyka zgłosiły naszą szkołę do udziału w akcji ŚDTM. Właśnie 28.09.2018 r. obchodziliśmy VIII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia pod hasłem Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia znają!

Przygotowania trwały już od połowy września. Uczniowie w tym czasie przygotowywali plakaty związane tematycznie z tabliczką mnożenia, którymi ozdobili całą szkołę. Przed egzaminami wszyscy aktywnie przypominali sobie tabliczkę mnożenia w formie zabawy „Hasło dnia”. Oprócz tego mogli sprawdzić swoją wiedzę, rozwiązując przez trzy dni łamigłówki matematyczne związane z tabliczką mnożenia. Zabawa ta miała formę mini konkursu. Ci, którzy poprawnie rozwiązali wszystkie łamigłówki otrzymali tytuł MISTRZA TABLICZKOWYCH ŁAMAŃCÓW MATEMATYCZNYCH.

28 września miało miejsce sprawdzenie „tabliczkowej wiedzy” podczas egzaminów. „Egzamin” – brzmi bardzo groźnie i wielu osobom kojarzy się z trudnymi zadaniami, testami, klasówkami i zaliczeniami. W trakcie ŚDTM egzaminy są znacznie przyjemniejsze! W naszej szkole przybrały one formę losów o różnym stopniu trudności.  Uczniowie i dorośli musieli w ciągu minuty rozwiązać pisemnie pięć przykładów z tabliczki mnożenie w zakresie 100.

Egzaminatorami zostali młodsi uczniowie – najlepsi z klasy IV, wyłonieni w drodze trzyetapowego konkursu. Powstały trzy komisje konkursowe (Egzaminator i Asystent) oraz jeden Patrol Egzaminacyjny, który egzaminował dorosłych na terenie szkoły – rodziców, nauczycieli i pracowników. Uczniowie zaopatrzeni byli w losy i przepytywali starszych kolegów oraz dorosłych. Każda osoba, która poprawnie odpowiedziała na 5 wylosowanych pytań, otrzymała tytuł Eksperta Tabliczki Mnożenia oraz imienną legitymację.

Jak się okazało, taka zamiana ról była bardziej stresująca dla…dorosłych. Presja czasu (krótkiego!!!) powodowała, że wiedza ulatywała z głowy. Dzieci natomiast były niezwykle zmotywowane pełnieniem ważnej funkcji egzaminatora. Wszystko odbywało się pod okiem naszych matematyczek, które czuwały nad poprawnością przeprowadzanych egzaminów. 

Nie zapomnieliśmy również o odpowiednim zaakcentowaniu szkolnego święta. Od drzwi wejściowych do szkoły, aż do sali matematycznej prowadziły wszystkich „stopy”, które pomagały w przypomnieniu i utrwaleniu tabliczki mnożenia. Na podłodze pojawiły się kartki w kształcie ludzkich stóp, na których zapisane były działania tabliczki mnożenia. Każdy, kto chodził po korytarzu lub schodach, mógł bez problemu nadrobić tabliczkowe zaległości. Sala matematyczna udekorowana została kolorowymi balonami i serpentynami. Miejsca egzaminatorów były odpowiednio przygotowane, tak aby zapewnić jak największy komfort sprawdzającym.

Akcja ŚDTM w naszej szkole miała na celu propagowanie zabawowej formy nauczania -uczenia się matematyki. Zachęciła do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest również okazją dla uczniów do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości po wakacjach. Natomiast dorośli mogą dać przykład dzieciom – pokazując swoją świetną znajomość trudnych przypadków mnożenia.  Posiadana legitymacja jest ogromną motywacją dla dzieci do dalszego pogłębiania wiedzy matematycznej i osiągania lepszych wyników w szkole.

Aneta Motyka

>>> wiecej zdjęć w galerii                                                                                                        Barbara Kudławiec