Uczniowie pozujący do zdjęcia na tle bramy Opatowskiej

Dnia 26 maja br. 46 uczniów naszej szkoły uczestniczyło w wycieczcie do Sandomierza. To malownicze miasto w województwie świętokrzyskim położone nad Wisłą na siedmiu wzgórzach urzekło nas swoją niezwykłością, magicznym klimatem. Do miasta weszliśmy przez gotycką Bramę Opatowską, z której szczytu mogliśmy podziwiać panoramę Sandomierza. Naszą wędrówkę po ,,Światowej Stolicy Krzemienia Pasiastego", rozpoczęliśmy od Rynku, w którego centrum znajduje się urokliwy Ratusz z 1349 r. Tutaj podobnie jak w małopolskiej stolicy, raz dziennie rozbrzmiewa hejnał, którego mogliśmy wysłuchać. Rynek sandomierski ma magiczny klimat, bo otaczają go urokliwe kamieniczki, w których mieszczą się restauracje, kawiarenki, galerie sztuki. W tym właśnie miejscu, jak zaznaczyła pani przewodnik, realizowane są zdjęcia plenerowe do serialu ,,Ojciec Mateusz". Najwidoczniej i reżyser dostrzegł magię tego miejsca. Naszą uwagę przykuła wmurowana w płytę Rynku kotwica, której łańcuch unosi się ku niebu. Pomnik ten symbolizuje kupieckie i handlowe tradycje miasta. Podążając historycznym szlakiem, który niegdyś przemierzał sam król Kazimierz Wielki, musieliśmy przecisnąć się przez ukryty w murach obronnych przesmyk tzw. Furtę Dominikańską, nazywaną też Uchem Igielnym. Tak dotarliśmy do okazałego Zamku położonego przy nadwiślańskich wałach. Zamek ten to pamiątka bytności i działalności Kazimierza Wielkiego, który zastał Sandomierz drewniany, a zostawił murowany. Kolejnym punktem naszej wycieczki była Podziemna Trasa Turystyczna, zlokalizowana pod płytą Rynku. Szlak ten stanowił kiedyś miejsce składowania towarów kupieckich oraz schronienia przed najeźdźcami. Jak każde miasto tak i Sandomierz ma swojego dobrego ducha, a jest nim Halina Krępianka, która zgodnie z legendą ocaliła miasto przed Tatarami. Zwieńczeniem całodniowej wędrówki była wizyta w zbrojowni rycerskiej, gdzie uczestniczyliśmy w niecodziennej prelekcji prowadzonej przez rycerza Łukasza. Na koniec uczniowie mogli przymierzyć zbroję, wziąć do ręki miecz czy kuszę. Sandomierz to nie tylko piękne budowle, ale i cudowne dzieła przyrody, wśród których na uwagę zasługuje Wąwóz Królowej Jadwigi, którym mieliśmy przyjemność spacerować. Sandomierz urzekł nas swoim pięknem, klimatem, architekturą. To miejsce warto zobaczyć.